full

New Narratives | 20 jaar gelijke huwelijksrechten

Deze aflevering van New Narratives sluit aan bij het 20-jarig jubileum van de openstelling van het burgerlijk huwelijk. De ringen van een van de eerste stellen, Frank en Peter Wittebrood, werden opgenomen in de collectie van het Amsterdam Museum en zijn te zien in de tentoonstelling Amsterdam DNA. Educator Mirjam Sneeuwloper vertelt erover.

Moderator Vanessa Vroon-Najem gaat met Peter Wittebrood, Marc van Loon en Aynouk Tan in gesprek over wat gelijke huwelijksrechten de afgelopen 20 jaar heeft gebracht. Hoe zit het bijvoorbeeld met het gebruik van de term “homohuwelijk”? Hoe komt het dat trouwen nog steeds een privilege is dat niet voor iedereen in de queergemeenschappen bereikbaar is? En is een instituut als het huwelijk wel passend bij een queer perspectief?

De hele uitzending terugkijken? Dat kan hier.

Meer weten over de projecten van het Amsterdam Museum? Bezoek onze website!

Reacties op de podcast kunnen naar: podcast@amsterdammuseum.nl

Op te hoogte blijven van de activiteiten van het Amsterdam Museum? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Redactie: Vanessa Vroon-Najem en Mirjam Sneeuwloper

Productie: Lisa Slagt