full

New Narratives | We built this city on (Indo) Rock ‘n Roll

Bij Indorock denk je aan Den Haag, maar ook Amsterdam was kraamkamer van deze muziekstroming.

Tussen 1945 en midden jaren 1960 verhuisden rond de 350.000 Indische Nederlanders vanuit voormalig Nederlands-Indië en Indonesië naar Nederland.

Ook Amsterdam kreeg veel nieuwe inwoners met een Indische achtergrond en velen van hen werden gehuisvest in de uitbreidingswijken Westelijke Tuinsteden, tegenwoordig Amsterdam Nieuw-West. De opkomende jeugdcultuur in die wijken ging hand in hand met de opkomst van nieuwe muziekstijlen. Daarbinnen nam de Indorock een prominente plaats in, een eigen sound waarmee ‘de Indo’s’ hun naam in Nederland, maar ook internationaal wisten te vestigen.

We bespreken met Anouk de Wit (Directeur Van Eesteren Museum) over de expositie ‘We built this city on rock & roll’ die momenteel te zien is in het Van Eesteren Museum, vervolgens krijgen we een mini-college over de Tielman Brothers en praten we over de documentaire ‘Klanken van Oorsprong’ van Hetty Naaijkens over de belangrijke rol van de Indische-Nederlanders in de Nederlandse popmuziek.

Daarna gaan we in gesprek met Raymond Berghahn over zijn tijd bij de Indorockband Candy Kids, blikken we met Ronnie Dumas terug op de Indorockjaren in Amsterdam Nieuw-West, de optredens op de Zeedijk en kijken wij samen naar een reportage over zijn huisband van Stichting De Brug in Amsterdam Geuzenveld, Suara Jembatan.

We sluiten af met een gitaarsolo van de jonge en talentvolle Moos de Walle, die Indorock met de paplepel ingegoten kreeg.

Wie ook het beeld van de trailer van ‘Klanken van Oorsprong’ wilt kijken, kan die hier vinden.

De hele uitzending terugkijken? Dat kan hier.

Meer weten over de projecten van het Amsterdam Museum? Bezoek onze website!

Reacties op de podcast kunnen naar: podcast@amsterdammuseum.nl

Op te hoogte blijven van de activiteiten van het Amsterdam Museum? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

--

Redactie: Femke Awater, Gonca Yalciner, Wendy Ripassa, Martijn Grootendorst, Elsbeth Vernout

Productie: Lisa Slagt

Geluid: Max van der Wal